How to: Aansluiten van elektra en het schakelpaneel
Het bedraden van uw boot kan in eerste instantie lijken op een ingewikkelde klus! Zeker als er door de jaren een door vorige eigenaren veel electronica is toegevoegd of verwijderd. Vrees niet, vaak lijkt het ingewikkeld omdat de bedrading niet netjes weggewerkt en gelabeld is. Hier zullen wij uitleggen hoe het bedraden van een boot in zijn werk gaat!
1 ) Éen van de belangrijkste componenten aan boord. De Accu!
Nagenoeg alle pleziervaart boten zijn voorzien van 1 of meerdere 12V accu's. Indien er 1 accu aanwezig is, voorziet deze zowel de motor als de accessoires op de boot van energie. Als er 2 accu's aan boord zijn is er vaak 1 accu puur bestemd voor het starten van de motor. De tweede accu wordt dan meestal gebruikt voor accessoires, zoals de navigatieverlichting en de koelkast. Op deze manier raakt de startaccu nooit leeg en zal u altijd de motor nog kunnen starten.

2) De hoofdstroomschakelaar
In bijna alle gevallen is er ook een hoofdschakelaar aanwezig. Afhankelijk van de hoeveelheid accu's aan boord heeft deze schakelaar 2 of 4 standen. Omdat wij hier 2 accu's aan boord hebben staan gebruiken wij een schakelaar met 4 standen. Namelijk: UIT - ACCU 1 - ACCU 1 & 2 - ACCU 2. Hierbij gebruikt u stand 1&2 als u de accu's parallel wilt schakelen. Hierdoor zal de motor beide accu's opladen, maar zullen de electronische verbruikers ook stroom uit beide accu's trekken!
Over het algemeen zullen alle electronische verbruikers via de hoofdschakelaar worden geschakeld. Op deze manier kan door middel van 1 schakelaar alle electronica worden uitgeschakeld. Handig als u de boot na een dag varen weer achterlaat in de haven!

Op zoek naar een unieke optie voor uw boot of camper? Kies dan voor een custom-made schakel- of instrumentenpaneel inclusief achtergrondverlichting van Custom Switch Panels!

3) Het schakelen van de bilgepomp
Een bilgepomp is vaak te vinden in het ruim van een boot/jacht. Deze zorgt ervoor dat eventueel water wat zich verzameld in het ruim naar buiten gepompt wordt. Indien er een drijfschakelaar aanwezig is zal dit automatisch gebeuren, anders zal dit door middel van een handmatige schakelaar gebeuren.
Het is een goed idee om de automatische stand van de bilgepomp voor de hoofdstroomschakelaar te plaatsen. Zo wordt water wat zich verzameld in het ruim als u niet aan boord bent (en u de hoofdstroomschakelaar uit heeft gezet) alsnog automatisch uit de boot gepompt!
| Een automatische bilgepomp voorkomt dat uw boot zinkt als u niet aan boord bent
Uiteraard dient de bilgepomp afgezekerd te worden met een zekering.

4) Aansluiten van het schakelpaneel en overige verbruikers
Alle andere verbruikers aan boord dienen via de hoofdstroomschakelaar te lopen. Op deze manier kunt u eenvoudig de spanning van alle verbruikers halen en voorkomt u dat eventuele lekstromen uw accu's leeg trekken.
